Så här pimpar du din varumärkespalett – beyond basics!

Så du har dina huvudfärger klara? Grymt jobbat! Men vänta, innan du börjar designa allt från visitkort till webbsidor, låt oss prata om hur du kan ta din färgpalett från ”okej” till ”wow!”.

Skapa djup med nyanser och toner

Tänk på dina primärfärger som startpunkten. Nu är det dags att leka! Prova att skapa mörkare och ljusare versioner av dina huvudfärger. Det ger dig en hel värld av möjligheter för bakgrunder, hover-effekter och text som verkligen poppar.

Accentfärger – din hemliga vapen

Välj en eller två färger som verkligen sticker ut från dina primärfärger. Dessa accentfärger kan du använda sparsamt för att dra uppmärksamhet till viktiga element som CTA-knappar eller viktiga rubriker. Tänk på det som pricken över i:et i din design.

Neutrala färger – din bästa kompis

Glöm inte bort kraften i neutrala färger! De kanske låter tråkiga, men tro mig, de är guld värda. En palett med olika gråtoner, beige eller dova färger ger dig flexibilitet och låter dina huvudfärger verkligen komma fram.

Säsongsvariationer – håll det fräscht

Skapa gärna olika versioner av din palett för olika säsonger eller kampanjer? Tänk ljusare och piggare för våren, varmare toner för hösten. Det håller ditt varumärke fräscht utan att tappa igenkänning.

Färgkoder för olika medier

Se till att du har färgkoder för både tryck (CMYK) och digitalt (RGB, HEX). Och kom ihåg Pantone-färger, om du vill vara extra noga med färgmatchningen i tryck. Nyligen fick jag en aha-upplevelse med Pantone Coated-biblioteket – När jag jämförde mina valda primärfärger mot liknande pantone. De poppar på ett helt annat vis helt plötsligt. De ger ett djup och en lyster som får designmaterialet att verkligen se glänsande ut. Läs mitt inlägg om just skillnaden det kan göra mad att välja en coated pantonefärg.

Experimentera i Adobe Illustrator

Nu till det roliga – att leka med färger i Illustrator! Kolla in den här videon för att se hur du kan använda färgguiden för att hitta perfekta komplement till dina primärfärger: Color Theory for Designers

Illustrators färgguide är som en lekplats för designers. Du kan hitta harmoniska färgscheman, experimentera med olika nyanser och till och med se hur dina färgval skulle fungera för färgblinda. Riktigt coolt verktyg!Kom ihåg, regler är till för att brytas. Använd dessa tips som en utgångspunkt, men låt din kreativitet flöda. Ditt varumärke är unikt, och det ska dina färgval också vara!

, ,