Här fyller jag på med ord som kan vara bra att träna in. För att förstå språket och facktermer inom UX. Där med bättre hänga med i utbildningen och i arbetslivet.
Ständigt under utveckling. En ”glosbok” bör uppdateras vart eftersom du lär dig orden, tillslut är de så självklara i ditt ordförråd att du inte behöver dem. På den här sidan komer jag ständigt fylla på, men inte ta bort. Så om jag lärt mig ett ord, kan använda det i mitt eget tal utan att behöva tänka på det för mycket, då är jag nöjd. Men ordet får fortfarande ligga kvar här så att du kan lära dig.
Det kan hända att jag skriver in ord under en föreläsning och att jag när tiden finns går in och uppdaterar här.
Texten inom parantes är på begripiska.
- Användarcentrerad design: En metodik där designprocessen fokuserar på användarnas behov och önskemål genom hela utvecklingscykeln.
- Interaktiv design: Design som tillåter användare att interagera direkt med ett system eller en produkt, ofta genom användning av gränssnittselement som knappar eller menyer.
- Responsiv design: En designmetod som anpassar sig och svarar på olika skärmstorlekar och enheter för att ge en optimal användarupplevelse.
- Prototyp: En tidig version av ett system eller en produkt som används för att testa design- och funktionalitetsidéer innan den slutliga implementationen.
- Användbarhet: Mått på hur väl och effektivt en produkt kan användas av dess användare för att uppnå sina mål.
- Navigation: Organisering av information och användargränssnitt för att underlätta användarens rörelse genom en applikation eller webbplats.
- Wireframe: (Vad ska finnas vart på en hemsida tex.)
En enkel skiss eller layout som visar det grundläggande arrangemanget av en sida eller en skärm utan att innehålla designelement som färg eller grafik.
- A/B-testning: En metod för att jämföra två versioner av en design eller innehåll för att se vilken som ger bäst resultat eller prestanda.
- UX-designer: En person som ansvarar för att skapa en positiv upplevelse för användare genom att designa användargränssnitt, interaktioner och användarflöden.
- GUI (Graphical User Interface): En visuell metod för att användare ska kunna interagera med ett datorsystem genom grafiska element som knappar, ikoner och fönster.
- Interface
- Mikro Copy
- In use
- Effektstyrning
- Kontextuell
- Inkrementell – Inom datateknik används termen ”inkrementell” för att beskriva processer eller uppdateringar som genomförs i små, successiva steg. Detta tillvägagångssätt möjliggör gradvisa förbättringar och minskar risken för omfattande fel. Till exempel innebär inkrementell systemutveckling att man börjar med de viktigaste funktionerna och sedan lägger till mindre centrala funktioner i tur och ordning.
Dessa termer och definitioner bör vara användbara för att förtydliga begreppen relaterade till UX-design.
Behöver du fler ordförklaringar? Besök IT-ord så hittar du troligtvis det du söker.