Din varukorg är för närvarande tom!
Hej alla! Jag är tillbaka med mer insikter från min utbildning, Digital Innehållsproducent. Nu i kursen marknadsföring och marknadskommunikation. Idag ska vi dyka in i kapitel 1 av Principles of Marketing (POM), som lägger grunden för hela ämnet.
:: Detta är ett inlägg som innehåller reklamlänkar ::
Marknadsföring handlar om att skapa, kommunicera och leverera kundvärde samt att tillfredsställa behov, önskemål och efterfrågan. Det är inte bara reklam eller försäljning – det är en hel process som syftar till att bygga långsiktiga kundrelationer.
En av de grundläggande idéerna i marknadsföring är att förstå skillnaden mellan needs (behov), wants (önskemål) och demands (efterfrågan):
POM presenterar en femstegsmodell för marknadsföringsprocessen:
Boken diskuterar olika marknadsföringskoncept, men fokuserar särskilt på det kundorienterade konceptet och det samhällsorienterade marknadsföringskonceptet. Dessa handlar om att möta kundens behov på ett sätt som också gynnar samhället i stort.
Det som fascinerar mig mest med detta kapitel är hur det betonar vikten av att verkligen förstå kunderna. Det handlar inte bara om att sälja en produkt, utan om att skapa värde och bygga relationer.
Köp boken här!
Från 1066 kr till 450 kr – och boken kom på en arbetsdag utan fraktkostnad!